Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Wczesne wspomaganie rozwoju to program kompleksowych działań terapeutycznych, które mają na celu poprawienie funkcjonowania dziecka poprzez pobudzanie jego psychoruchowego i społecznego rozwoju oraz udzielanie wsparcia jego rodzinie.

Podstawą do objęcia dziecka i jego rodziny wczesnym wspomaganiem rozwoju jest opinia wydawana przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.

Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się indywidualnie lub grupowo w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, zajęcia są bezpłatne.

Zadania realizowane  w ramach  wczesnego wspomagania rozwoju polegają na stymulowaniu  sfery  poznawczej, emocjonalnej i społecznej, których celem jest kształtowanie i rozwijanie umiejętności życiowych, porozumiewania się, radzenia sobie z emocjami. Udział w zajęciach jest etapem przygotowującym dzieci do podjęcia nauki w szkole.

Obszary wczesnego wspomagania rozwoju:

  1. Obszar poznawczy
    • uwaga
    • pamięć
    • spostrzeganie
    • koncentracja 
    • myślenie
  2. Kompetencje komunikacyjne
  3. Obszar emocjonalny
    • umiejętność przeżywania, wyrażania i kontroli emocji
    • budowanie poczucia własnej wartości
    • przezwyciężanie trudności i kryzysów rozwojowych
  4. Obszar społeczny
    • funkcjonowanie w grupie
    • kształtowanie postaw empatii, zrozumienia i współpracy
    • respektowanie zasad i norm
  5. Obszar fizyczny
    • odbieranie i przetwarzanie bodźców zmysłowych
    • prawidłowe funkcjonowanie układu ruchu

Specjaliści pracujący z dzieckiem:

  • Oligofrenopedagog
  • Psycholog
  • Logopeda
  • Inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny

Metody stosowane podczas zajęć wczesnego wspomagania rozwoju (dobierane indywidualnie do potrzeb dziecka)

  • Metoda Integracji Sensorycznej
  • Elementy Metody Krakowskiej
  • AAC
  • Kinezjologia edukacyjna Dennisona
  • Elementy Metody Dobrego Startu
  • Elementy Metody Marii Montessori
  • Pedagogika zabawy
  • Zabawa niedyrektywna Axline
  • Metoda behawioralna
  • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
  • NDT Bobath
  • PNF
  • Diagnostyka funkcjonalna

Podstawa prawna

  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) – art. 102 ust. 1 pkt 9, art. 127 ust. 5 i 6, ust. 10.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r. poz. 1635)
  • https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001635